Dödsboanmälan
Här hittar du som är dödsbodelägare information om hur du gör en dödsboanmälan och vad denna behöver innehålla. Upplands Väsby kommun samverkar med Sollentuna kommun och Sigtuna kommun. Det är Sigtuna kommun som genomför alla dödsboutredningar.
När någon dör bildas ett dödsbo som består av personens tillgångar och skulder. De som tar hand om dödsboet kallas dödsbodelägare.
Bouppteckning
Huvudregeln är att du ska göra en bouppteckning när det finns tillgångar i dödsboet eller en försäkring som täcker begravningskostnaden samt andra utgifter.
Med tillgångar menas likvida medel så som pengar men också andra tillgångar av värde som till exempel en fastighet eller en tomträtt.
Information om bouppteckning på Skatteverkets webbplats Länk till annan webbplats.
Dödsboanmälan
Om det inte finns tillräckligt med tillgångar i dödsboet för att täcka kostnader som uppkommer i samband med dödsfallet kan du göra en dödsboanmälan. Det är en enklare form av bouppteckning och ska göras inom två månader från dödsdagen.
När kan en dödsboanmälan göras?
En dödsboanmälan kan ersätta bouppteckningen om:
- Den avlidne inte äger fast egendom, bostadsrätt eller tomträtt.
- Tillgångarna täcker endast begravningskostnaden.
- Det inte finns testamente, äktenskapsförord eller samboavtal.
- Ingen dödsbodelägare kräver bouppteckning
- Det inte krävs omfattande utredning (till exempel om dödsbodelägare inte är eniga eller vid svårare värdering av konst eller tillgångar).
Så ansöker du
Om du har e-legitimation kan du använda e-tjänsten för dödsboanmälan hos Sigtuna kommun.
E-tjänst för dödboanmälan Länk till annan webbplats.
Om du inte har e-legitimation kan du kontakta Väsby Direkt.
Kontaktuppgifter till Väsby Direkt
Dokument du behöver skicka in
För att kommunen ska kunna göra en dödsboanmälan behöver du lämna in följande:
Personuppgifter
- Dödsfallsintyg från Skatteverket.
Länk till annan webbplats.
- Personuppgifter för samtliga dödsbodelägare (även sambo).
- Fullmakt från alla dödsbodelägare.
Ekonomi
- Senaste preliminära deklarationen från den avlidna och efterlevande make/maka om sådan finns (alla sidor, inklusive gul-vit).
- Kontoutdrag från dödsdagen och framåt – för samtliga konton
- Kapital- och räntebesked per dödsdag – från bank eller motsvarande.
- Uppgift om försörjning före dödsfallet – till exempel lön, pension, sjukpenning.
- Kontanter som fanns vid dödsdagen.
- Värdepapper – bifoga värdebevis från dödsdagen om sådana finns.
- Försäkringar – till exempel livförsäkring, begravningsförsäkring.
- Värderingsintyg för bil, båt, husvagn, motorcykel med mera.
- Värdering av konst, smycken eller andra värdeföremål.
- Bohagets värde – uppskattning eller värdering.
Boende och utgifter
- Information om boendeform (till exempel hyresrätt, äldreboende, inneboende).
- Hyreskostnader eller boendeavgifter efter dödsfallet
- Fakturor/kvitton för begravningskostnader.
- Kostnader för att avveckla bostaden – till exempel flytt, städning (bifoga underlag).
Viktigt att tänka på
- Inga räkningar får betalas innan utredningen är klar.
- Om autogiron finns bör dödsboet snarast stoppa dessa.
- Begravningskostnader går alltid före andra utgifter.
Om tillgångarna inte räcker till begravningen
Om dödsboet inte har råd med begravningskostnaden kan du ansöka om ekonomiskt bistånd från din hemkommun. Du får mer information om detta när dödsboanmälan är färdigställd.