Avgifter och abonnemang för företag

Alla företag och verksamheter måste ha ett abonnemang för hämtning av avfall. Du betalar alltid en grundavgift och en tömningsavgift.

Grundavgift

Alla företag och verksamheter ska betala grundavgifter för sophämtningen. Hyr ni lokal ingår ofta grundavgiften i hyran.

I grundavgiften för verksamheter ingår

  • Administration
  • Avfallsplanering och information
  • Insamling av returpapper via återvinningsstationer och singelbehållare.

Verksamheter som har en avfallshantering som är samlokaliserad med hushållens avfallshantering har möjlighet att välja kommunens insamlingssystem för förpackningar. Vid anslutning tillkommer en årlig förpackningsavgift på 190 kronor per år.

Grundavgift

Grundavgift

Pris 2025

Grundavgift

1330 kronor per verksamhet

Abonnemang

Ni kan välja att få restavfallet hämtat en, två eller tre gånger i veckan. Matavfallet kan hämtas varje, eller på begäran, två gånger per vecka. Glesare hämtning kräver dispens.

Restavfall

Restavfallet ska endast innehålla brännbart avfall som inte går att materialåtervinna. Restavfallet ska alltså inte innehålla:

  • förpackningar
  • returpapper
  • elavfall
  • farligt avfall
  • icke-brännbart avfall
  • vätskor
  • matavfall.
Priser för hämtning av restavfall

Behållare

Pris 2025

Komprimator och stationära sopsugar

1500 kronor per behållare och hämtningstillfälle

Komprimator och stationära sopsugar, kr/behandlingsavgift restavfall

1782.50 kr per ton

Restavfall i säck från soprum

380 kronor kubikmeter

660 liter restavfall (fritt från förpackningar, matavfall, textilier och returpapper)

155 kronor per kärl och hämtningstillfälle

370 liter restavfall (fritt från förpackningar, matavfall, textilier och returpapper

105 kronor per kärl och hämtningstillfälle

Priser för hämtning och behandling av matavfall

Behållare

Pris 2025

Hämtning av matavfall i 140 liters-kärl

42.50 kronor per hämtningstillfälle samt 50 kronor per ton i behandlingsavgift

Hämtning av matavfall i tank upp till 1 kubikmeter

650 kronor per hämtningstillfälle samt samt 50 kronor per ton i behandlingsavgift

För varje tillkommande kubikmeter i tank

115 kronor per kubikmeter samt samt 50 kronor per ton i behandlingsavgift

Grovavfall

Kommunen erbjuder abonnemang för grovavfall i 660 liters-kärl och 1000 liters-kärl.

Priser för hämtning av grovavfall

Kärlstorlek

Pris 2025

660 liters-kärl

250 kronor per kärl och hämtningstillfälle

1000 liters-kärl

305 kronor per kärl och hämtningstillfälle

Tilläggstjänster

Tilläggstjänster är tjänster som kommunen erbjuder som ni betalar extra för.

Priser för tilläggstjänster

Tilläggstjänst

Pris 2025

Extra hämtning av restavfall

Ordinarie hämtningsavgift + 250 kronor per kärl

Extra hämtning av grovavfall

Ordinarie hämtningsavgift + 380 kronor per kärl

Betalsäckar (10x160 liter)

700 kronor

Felsorteringsavgift

2000 kronor per behållare och tillfälle

Farligt avfall

Farligt avfall som uppkommer i verksamheten kan hämtas av valfri entreprenör eller lämnas på SÖRAB:s återvinningscentraler mot betalning.

Mer information om farligt avfall på SÖRAB:s webbplats Länk till annan webbplats.

Regler

Du som verksamhetsutövare är skyldig att hantera avfallet som uppkommer i verksamheten på rätt sätt. Avfallet får inte utgöra någon risk för människors hälsa eller miljön och ni ska underlätta återvinning och miljösäker hantering.

Du är också skyldig att utforma hämtningsplatsen för era sopor så att det uppfyller kraven för en bra arbetsmiljö. Platsen ska bland annat vara ordentligt belyst och gå att rengöra.

Mer information om vilket ansvar som du som verksamhetsutövare har finns i kommunens avfallsföreskrifter.

Kommunens avfallsföreskrifter 2024 Pdf, 1 MB.

Felsorteringsavgift

Vid felsortering av avfall debiteras en avgift utöver kostnaden för hämtningen. Som felsorterat avfall räknas exempelvis elavfall eller farligt avfall i restavfallet. Förpackat matavfall eller plast i matavfallet räknas också som felsortering.

Senast uppdaterad: 26 februari 2025