• Startsida
  • / Höjda betyg till Väsby för myndighetsservice

Höjda betyg till Väsby för myndighetsservice

Upplands Väsby kommun får fortsatt goda betyg för sin myndighetsservice gentemot lokala företagare. Betyget stiger inom bygglov och upphandling. Det visar den nationella undersökningen Insikt 2024 som redovisar kommunernas företagsklimat.

En kvinna och en man skakar hand i ett konferensrum.

Foto: Karl Forsberg. Bilden är copyrightskyddad av Johnér bildbyrå.

Resultatet visar sig efter den satsning som kommunen gjort på att vässa servicen till näringslivet. Sedan förra året vidareutbildas samtliga kommunala tjänstepersoner som har kontakt med företagare i ärenden som rör till exempel servering och upphandling.

Mervärde för alla

Utbildningen har också en positiv effekt på kontakterna med privatpersoner som till exempel söker bygglov.

Det är vårt mål att lokala företagare, privatpersoner och föreningar som är i kontakt med kommunen ska få ännu bättre service och bemötande. Vi har kvar stora utmaningar innan vi är nöjda, men jag ser årets resultat som ett tecken på att vi är på rätt väg, säger Jesper Lundberg (VB) som är ordförande i näringslivs- och kompetensutskottet.

Undersökningen berör alla företagare och privatpersoner som under förra året haft kontakt med kommunen angående ärenden som rör bygglov, miljö, servering, livsmedel och upphandling.

Höjda betyg inom bygglov

Svarsfrekvensen i årets undersökning ligger på närmare 50 procent och resultatet visar på goda resultat. Ärenden som rör serveringstillstånd och livsmedelskontroll har sjunkit något, men på indexskalan 1-100 ligger kundnöjdheten fortsatt högt på 88 respektive 79.

Den stora förändringen är att Upplands Väsby kommun nu också får höjda betyg inom bygglovsärenden och upphandling. Båda stiger till 69 på indexskalan.

Undersökningar bland företagare i landet har visat att bristande service från hemkommunen kan försvåra företags möjligheter att växa. Till exempel kan kommuner bli bättre på att ge stöd till näringslivet att tolka lagar och myndighetsregler.

Treårigt projekt

Upplands Väsby kommuns utbildningsprojekt med att vässa servicen till näringslivet pågår under tre år.

Vi kommer att ha utbildningen löpande. Det finns massor av underfrågor som vi kan ta del av i årets mätning. Svaren hjälper oss att analysera hur vi ska arbeta vidare med utbildningen så att det ger ännu mer resultat inom de områden där vi vill bli bättre, säger näringslivsstrateg Mikael Kampner.

Undersökningen av kommunernas företagsklimat, Insikt 2024, är nationell och genomförs av Sveriges kommuner och regioner, SKR och Stockholm Business Alliance. Resultatet redovisas med index som visar Upplands Väsbys resultat i jämförelse med andra kommuner. Det går också att gå ned på ämnesnivå och se resultatet för till exempel upplevd service inom bygglovshantering.

Läs rapporten Insikt 2024 Länk till annan webbplats.

Senast uppdaterad: 23 april 2025