Upplands Väsby kommun stöttar ideella föreningar genom bidrag, stöd och stipendier. På den här sidan hittar du information om de olika ekonomiska stöd som finns och hur din förening gör för att ansöka.
Alla föreningar som ansöker om bidrag och stöd från Upplands Väsby kommun ska vara registrerade i föreningsregistret (FRI). Din förening ansvarar för att den information och de kontaktuppgifter som finns med i registret är uppdaterade.
Aktivitetskort på nätet, ApN, är en tjänst för din idrottsförenings närvarorapportering och bidragsansökan.
Här finns information om de olika bidrag, stöd och stipendier som finns att söka i Upplands Väsby kommun.
Läs de regler och riktlinjer som gäller för respektive bidrag innan du skickar in din ansökan.
Idrotts-, kultur- och fritidsföreningar som är registrerade i Upplands Väsby kommun.
Ansökan om startbidrag kan göras löpande under hela året. Du ansöker via en elektronisk blankett i kommunens föreningsregister (FRI).
Startbidrag utgår till nystartade föreningar med 500 kronor per månad under första verksamhetsåret. Ansökan kan lämnas in när föreningen har 14 medlemmar, har varit verksam i tre månader och är registrerad i kommunens föreningsregister. Ansökan kan göras när ovanstående kriterier, inklusive grundläggande krav för bidrag till idrottsföreningar är uppfyllda.
Kultur- och fritidsnämndens bidragsregler. Pdf, 168 kB. (Pdf, 168 kB)
Idrottsföreningar anslutna till Riksidrottsförbundet och som är registerade i Upplands Väsby kommun.
Du ansöker via en elektronisk blankett i ApN (Aktivitetskort på nätet) senast 25 februari och 25 augusti.
Aktivitetsbidrag är ett bidrag som baseras på antalet träningstillfällen som en idrottsförening redovisar. Ansökan om aktivitetsbidrag kan sökas vid två tillfällen per år och baseras på nedanstående perioder:
Kultur- och fritidsnämndens bidragsregler. Pdf, 168 kB. (Pdf, 168 kB)
Idrottsföreningar anslutna till Riksidrottsförbundet och som är registerade i Upplands Väsby kommun. Bidraget söks automatiskt i samband med ansökan om aktivitetsbidrag via ApN (Aktivitetskort på nätet).
Ingen särskild ansökan ska skickas in. Ansökan sker automatiskt i samband med ansökan om aktivitetsbidrag.
Grundbidraget baseras på antalet aktiva medlemmar mellan 7 och 20 år. Föreningen måste ansöka om aktivitetsbidrag via ApN för att kunna få grundbidrag. Grundbidraget betalas ut en gång per år, i samband med övrig bidragsutbetalning under våren, för föregående års antal bidragsberättigade medlemmar.
Kultur- och fritidsnämndens bidragsregler. Pdf, 168 kB. (Pdf, 168 kB)
Idrotts-, kultur- och fritidsföreningar som är registerade i Upplands Väsby kommun.
Du ansöker via en elektronisk blankett i ApN (Aktivitetskort på nätet) senast 25 februari.
Utöver möjlighet att hyra kommunens lokaler till reducerad kostnad kan föreningar, som kan påvisa särskilda behov, beviljas bidrag för annan lokal. Bidrag utgår med max 50 procent av den totala hyreskostnaden och är maximerat till 40 000 kronor.
Kultur- och fritidsnämndens bidragsregler. Pdf, 168 kB. (Pdf, 168 kB)
Idrottsföreningar anslutna till Riksidrottsförbundet som är registerade i Upplands Väsby kommun.
Du ansöker via en elektronisk blankett i ApN (Aktivitetskort på nätet) senast 30 juni 2022.
Upplands Väsby kommun har beslutat om ett nytt bidrag för parasport.
Syftet med bidraget är att idrottsföreningar i kommunen ska få stöd att starta upp eller på olika sätt utveckla idrottsverksamhet för personer med funktionsnedsättning.
För att söka bidraget behöver din ansökan innehålla en aktivitetsplan och budget. Budgeten ska visa hur bidraget ska användas. Aktivitetsplanen ska visa hur verksamheten ska bedrivas eller utvecklas och vilka insatser som ska göras för att nå personer med funktionsnedsättning. Aktivitetsplanen ska även visa eventuella samarbeten med andra föreningar och vilken utbildning ledarna har eller ska få.
Bidraget för parasport kan användas till:
Kultur- och fritidsnämndens bidragsregler för parasportverksamhet Pdf, 252 kB. (Pdf, 252 kB)
Kulturföreningar som är registerade i Upplands Väsby kommun.
Ansökan sker i dialogform där din förening träffar handläggare från kommunens kultur- och fritidskontor och redovisar behoven för verksamheten.
Anmälan till bidragsmöte görs via kontakt med handläggare senast 15 oktober. I samband med anmälan ska du också ladda upp föreningens dokument i ApN.
Kulturbidraget är ett verksamhetsbidrag som syftar till att stödja kulturföreningars ordinarie verksamhet. Genom bidraget kan kommunen stötta olika föreningar och därmed erbjuda en mångfald av kulturyttringar och aktiviteter för medborgarna att delta i eller ta del av. Verksamhetsbidraget betalas ut i förskott och avser kommande verksamhetsår.
Kultur- och fritidsnämndens bidragsregler. Pdf, 168 kB. (Pdf, 168 kB)
Fritidsföreningar som är registrerade i Upplands Väsby kommun.
Ansökan sker både via ansökningsformulär i ApN och i dialogform där din förening träffar handläggare från kommunens kultur- och fritidskontor och redovisar behoven för verksamheten. Ansökan i ApN ska skickas in senast 15 oktober. När ansökan är inskickad tar ansvarig handläggare kontakt med din förening för att boka tid för bidragsmöte.
Fritidsbidraget är ett verksamhetsbidrag som syftar till att stödja fritidsföreningars ordinarie verksamhet. Genom bidraget kan kommunen stötta olika föreningar och därmed erbjuda en mångfald av fritidsaktiviteter för medborgarna att delta i. Verksamhetsbidraget betalas ut i förskott och avser kommande verksamhetsår.
En idrottsförening som är ansluten till Riksidrottsförbundet, men som inte har tillräckligt stor barn- och ungdomsverksamhet för att beviljas grund- och aktivitetsbidrag, kan i vissa fall söka fritidsbidrag i syfte att skapa aktiviteter för barn och unga.
Kultur- och fritidsnämndens bidragsregler. Pdf, 168 kB. (Pdf, 168 kB)
Ideella idrotts- och fritidsföreningar med barn och ungdomsverksamhet som är godkända som bidragsberättigade föreningar enligt kultur- och fritidsnämndens riktlinjer.
Bidragsansökan görs via kommunens bidragssystem ApN (Aktivitetskort på nätet) senast 20 maj 2022.
Bidraget syftar till att öka mångfalden av fritidsaktiviteter för kommunens barn och unga. Med öppen fritidsverksamhet avses aktiviteter efter skoltid för kommunens barn och unga i åldern 7-16 år.
De föreningsdrivna fritidsaktiviteterna kan ha nära koppling till föreningens övriga verksamhet, men bidrag kan inte sökas för föreningens vanliga verksamhet för dess egna medlemmar.
Fokus i fritidsverksamheten ska ligga på aktiviteter som främjar folkhälsan, med särskild vikt på psykisk hälsa och ökad fysisk aktivitet. Bidraget kan med fördel användas för att erbjuda kostnadsfria fritidsaktiviteter, alternativt till reducerad kostnad för besökarna.
Mer information om Riktlinjer för föreningsdriven öppen fritidsverksamhet för barn och unga. Pdf, 208 kB. (Pdf, 208 kB)
Upplands Väsby Musikråd är en paraplyorganisation för musik- och dansföreningar i Upplands Väsby.
Musikrådet får ett årligt anslag från Upplands Väsby kommun. Det ska användas för att stödja det lokala musiklivet, till exempel genom att bidra till konserter, festivaler och liknande arrangemang.
Varje år delar Upplands Väsby Musikråd ut ett musikstipendium.
Läs de regler och riktlinjer som gäller för respektive bidrag innan du skickar in din ansökan.
Se riktlinjer nedan.
Du ansöker via en elektronisk blankett i kommunens föreningsregister (FRI) senast 30 november 2021.
Ansökan kan även skickas med e-post till DC.KS@upplandsvasby.se.
Vänligen observera! Om ni inte får en kvittens på er ansökan – hör av er till ovan e-postadress.
Bidraget är till för dem som har en viss funktionsnedsättning. Organisationen som ansöker ska ta tillvara personer med funktionsnedsättningars intressen i den kommunala verksamheten.
Se riktlinjer nedan.
Du ansöker via en elektronisk blankett i kommunens föreningsregister (FRI) senast 30 november 2021.
Ansökan kan även skickas med e-post till DC.KS@upplandsvasby.se.
Vänligen observera! Om ni inte får en kvittens på er ansökan – hör av er till ovan e-postadress.
En intresseorganisation är en organisation som tar tillvara en viss grupps intressen. Organisationen ska bedriva verksamhet som är en kommunal angelägenhet, till exempel konsumentrådgivning. Engångsbidrag kan beviljas till föreningars jubileum och liknande. Även bidrag till tidsbegränsade projekt kan beviljas.
Se riktlinjer nedan.
Du ansöker via en elektronisk blankett i kommunens föreningsregister (FRI) senast 30 november 2021.
Ansökan kan även skickas med e-post till DC.KS@upplandsvasby.se.
Vänligen observera! Om ni inte får en kvittens på er ansökan – hör av er till ovan e-postadress.
Bidrag kan ansökas av organisationer som bedriver ideell verksamhet för samhällets eller andra människors bästa. Verksamheten ska utgöra ett komplement eller alternativ till kommunens socialtjänst, till exempel stöd- och rådverksamhet för missbrukare, psykiskt funktionshindrade, barn och ungdomar i riskzon, etcetera.
Läs de regler och riktlinjer som gäller för bidraget innan du skickar in din ansökan.
Studieförbund som är registrerade i Upplands Väsby kommun.
För att ansöka om verksamhetsbidraget år 2022 krävs redovisning av avslutat verksamhetsår 2021. Bidraget baseras på de två senaste verksamhetsårens studietimmar i Upplands Väsby kommun. Fyll i antalet studietimmar för studieverksamhet, annan gruppverksamhet, samt för kulturprogram för åren 2020 och 2021.
Årsmöteshandlingarna laddas upp i föreningsregistret senast 15 april 2022.
Logga in i kommunens föreningsregister. Länk till annan webbplats.
Studieförbund med verksamhet i Upplands Väsby kommun, som kan redovisa minst 50 studietimmar kan söka verksamhetsbidrag. Studieförbund med egen lokal i Upplands Väsby kommun kan även söka ett grundbidrag.
Regler för bidrag till studieförbund Pdf, 69 kB. (Pdf, 69 kB).
Läs de regler och riktlinjer som gäller för respektive bidrag innan du skickar in din ansökan.
Seniorföreningar som är registrerade i Upplands Väsby kommun.
Du ansöker genom att logga in på föreningens konto i FRI, och där fylla i en bidragsansökan senast 31 augusti 2021.
Bidraget ges till aktiviteter/projekt i syfte att främja meningsfull, aktiv och hälsosam livsstil hos kommunens seniorer.
Riktlinjer för folkhälsobidrag till seniorföreningar. Pdf, 62 kB. (Pdf, 62 kB)
Bidrag ur fonden kan sökas av dig som driver verksamhet för ålderspensionärer.
I slutet av 1960-talet testamenterade pensionären Adolf Staf en större del av av sin kvarlåtenskap till Upplands Väsby kommun. Det är kommunstyrelsens allmänna utskott som beslutar om utdelning av bidrag ur fonden. Bidraget ska i första hand gå till fritidsverksamhet för pensionärer i särskilt boende eller annat omvårdnadsboende.
Information om Adolf Stafs Fond och hur du ansöker om bidrag.
Läs de regler och riktlinjer som gäller för respektive bidrag innan du skickar in din ansökan
Ideella föreningar som är registrerade i Upplands Väsby kommun.
Skicka din förenings ansökan till miljöstrategiska funktionen. Sökperioden pågår under hela året.
E-post: miljostrategiska@upplandsvasby.se
Ansökan ska innehålla följande information:
Skicka med föreningens stadgar.
Miljöstöd för föreningar är ett bidrag som tagits fram tillsammans med kommunens lokala föreningar. Miljöstödet ger en möjlighet för alla föreningar i Upplands Väsby att ansöka om upp till 11 000 kronor för att genomföra ett evenemang med miljökoppling (ekologisk). Aktiviteten som görs ska ha koppling till hur man kan minska sin miljöpåverkan eller vara kopplad till ett miljö- eller klimatproblem. Det kan vara allt från att få veta mer om hur man ska källsortera till att prata om solceller.
Riktlinjer för miljöstöd för föreningar. Pdf, 135 kB. (Pdf, 135 kB)
Föreningar, företag och enskilda aktörer i Upplands Väsby kan ansöka om medel från kommunens statsbidrag för finskt förvaltningsområde.
Kontakta Väsby Direkt om du har frågor eller vill ha mer information om kommunens bidrag, stöd och stipendier till föreningar.