Insamling av förpackningar för dig som är fastighetsägare av flerbostadshus och samfällighet

Här hittar du som är fastighetsägare av flerbostadshus och samfällighet information om hur förändringen påverkar dig.

Fastighetsägaren ansvarar för att det finns återvinningskärl för förpackningar nära bostaden. Det kan till exempel vara i ett miljörum i bostadsområdet. Vissa avfallslösningar kan kräva bygglov och det är därför bra att börja arbetet i god tid.

Fastighetsägare får i dag hänvisa boende till återvinningsstationer,
men från 2027 ska förpackningar samlas in fastighetsnära och då kan
du som fastighetsägare inte längre hänvisa dina boende till en
återvinningsstation.

Så bestäms antal kärl, storlek och hur ofta de töms i en BRF

Det kommer att behövas en individuell bedömning utifrån respektive
fall eftersom förutsättningarna ser väldigt olika ut för olika
fastigheter. Kommunen utgår från Avfall Sveriges beräkningsmodeller över insamlade mängder per hushåll.

Det behövs minst en behållare för respektive förpackningsavfall:

  • plast
  • papper
  • metall
  • färgat glas
  • ofärgat glas.

Vid frågor, kontakta kretsloppsenheten via Väsby Direkt.

Kontakta Väsby Direkt

Informationsmaterial om avfall

Det ska vara lätt att göra rätt. Därför har kommunen tagit fram ett informationspaket bestående av en broschyr som är översatt till engelska och en sopsorteringsguide i form av en affisch som är översatt till fyra språk. Guiden kan du som fastighetsägare skriva ut själv eller beställa för att sätta upp i miljörummen för att hjälpa de boende att sortera rätt. Det finns också en broschyr med tolv tips för att minska avfallet i vardagen.

Mer information och sorteringsaffischer till miljörum

Vad säger lagen?

Regeringen beslutade sommaren 2022 om förändringar i förordningen om producentansvar för förpackningar. Det innebär att alla hushåll och verksamheter som är samlokaliserade med hushåll ska kunna sortera förpackningar på fastigheten senast 1 januari 2027.

Vad innebär fastighetsnära insamling?

Fastighetsnära insamling, FNI, innebär att hushåll lämnar förpackningar för återvinning i direkt anslutning till sitt boende. Det är fastighetsägarens ansvar att säkerställa att det finns möjlighet för de boende att slänga samtliga förpackningsfraktioner (plast, papper, metall och färgat samt ofärgat glas).

Hur långt ska avståndet vara mellan avfallsrum och boende, för att det ska räknas som fastighetsnära?

Förordningen definierar inte några exakta mått men i vägledningen från Naturvårdsverket är riktlinjen att gå på samma avstånd som mat- och restavfall.

Vilka typer av förpackningar är det som ska samlas in fastighetsnära?

Förändringarna gäller förpackningar av papper och kartong, plast, metall, färgat och ofärgat glas, och övrigt förpackningsmaterial.

För övrigt förpackningsmaterial, som trä-, keramik och textilförpackningar, räcker det med insamling på kommunens återvinningscentraler.

Vilka entreprenörer får hämta förpackningar i Upplands Väsby?

Kommunen avropar tjänsten för olika delområden och hämtning sker från vinnande entreprenör. Från och med hösten 2026 är det Verdis AB som hämtar förpackningar från alla hushåll i kommunen.

Hur ska vi göra med insamling av returpapper?

Om ni har en fungerande lösning för tidningar och returpapper i ert miljörum idag så kan ni ha den kvar om entreprenören är registrerad som auktoriserad hämtare hos SÖRAB Länk till annan webbplats..

Om behållaren tas bort, tänk då på ge de boende information om hur de ska återvinna sina tidningar. Tidningar ska inte läggas i behållaren för pappersförpackningar utan lämnas på närmaste återvinningsstation eller återvinningscentral. Finns det idag ingen fastighetsnära tidningsinsamling går det bra att höra av sig till valfri entreprenör enligt auktoriseringslistan från SÖRAB för att starta tjänsten.

Blir det dyrare för oss fastighetsägare med fastighetsnära insamling av förpackningar?

Tidigare har prissättningen skett på en oreglerad marknad vilket inneburit att olika fastighetsägare betalat olika mycket för insamling av förpackningar. Nu när kommunen tagit över betalar alla fastighetsägare en årlig grundavgift enligt gällande avfallstaxa. I grundavgiften ingår insamling av förpackningar från återvinningsstationer och fastighetsnära insamling av förpackningar från flerbostadshus och grupphusområden med gemensam avfallshämtning.

Får fastighetsägare hänvisa till återvinningsstationer?

Fastighetsägare får i dag hänvisa boende till återvinningsstationer, men från 2027 ska förpackningar samlas in fastighetsnära och då kan du som fastighetsägare inte längre hänvisa dina boende till en återvinningsstation.

Vi som redan har fastighetsnära insamling av förpackningar idag, vad händer med våra befintliga avtal med entreprenörer?

Sedan 2024 har kommunen insamlingsansvaret. Det är bara kommunens upphandlade entreprenörer som får samla in förpackningsavfall.

Det är viktigt att säga upp de egna avtalen. Avtalen med befintliga entreprenörer kan se olika ut. Finns det en force majeure-klausul kan den innebära att avtalet upphör att gälla i och med lagförändringen.

Vad kommer att hända med de kärl vi har för förpackningsinsamling idag?

Kommunen har kontaktat samtliga entreprenörer som sedan tidigare hämtat förpackningar och påbörjat en dialog om att köpa de befintliga kärl som står ute i kommunen. Kommunen vill köpa in dessa kärl för att minska transporter och eventuella svårigheter för avfallslämnaren. För de fastighetsägare som äger kärlen själva kommer även här kommunen att köpa in befintliga kärl för att följa likställighetsprincipen och förbereda för framtida entreprenader.

Hur kommer kommunen att hantera felsortering? Kommer det att tas ut felsorteringsavgifter för förpackningsinsamlingen?

Kommunen kommer att etablera liknande rutiner som idag finns för felsortering av mat- och restavfall. I avfallstaxan framgår vilka felsorteringsavgifter som gäller för olika avfallsslag.

Vi har inte plats i vårt befintliga avfallsutrymme, hur kan vi få hjälp att hitta en lösning för den fastighetsnära insamlingen av förpackningar?

Kretsloppsenheten ger gärna råd och tips på olika typer avfallslösningar. Vid större utredningar kan ni behöva ta in en avfallskonsult, bedömning om det behövs eller inte görs av kretsloppsenheten. I många fall räcker det med att byta ut restavfallskärl för att skapa yta för att få in sortering avförpackningar. Det finns många olika alternativ för att få in en smidig avfallshantering.

I avfallshandboken hittar ni beskrivningar av olika typer av insamlingssystem och vad man behöver tänka på för de olika lösningarna. Välkomna att höra av er till Kretsloppsenheten för stöd och råd.

Hur fungerar det för de som behöver söka bygglov för sin avfallslösning?

Kretsloppsenheten för dialog med bygglovsenheten om det skulle uppkomma några oklarheter i bygglovsanmälningar gällande avfallslösningar för FNI. I och med att lagkravet inte träder i kraft förrän den första januari 2027 bör handläggningstider i dagsläget inte vara ett hinder för att få sin avfallslösning på plats i tid men det är bra att vara ute i god tid om det krävs bygglov.

Kan vi få ersättning för att bygga om vårt miljörum så att vi får plats med fastighetsnära förpackningsinsamling?

Förordningen ger inget stöd för ekonomisk ersättning för byggnader eller utformning av avfallslösningar.

Vi behöver skyltar till våra miljörum, kan ni hjälpa till med det?

Ni skriver själva ut eller beställer skyltar via Sverige Sorterar: Ladda ner skyltmaterial - Hem Länk till annan webbplats.

Vem ska vi kontakta för att komma igång med fastighetsnära insamling av förpackningar?

För er som ännu inte har kommit igång med fastighetsnära insamling av förpackningar men som vill starta är det bara att höra av sig till Kretsloppsenheten för att se över vad som behövs för att komma igång.

Vi vill utbilda våra boende i hur man sorterar, är det något som kommunen kan hjälpa till med?

Ja, vi kan komma ut till er fastighet och berätta om hur man sorterar olika avfallstyper. Kommunen har även tagit fram ett sorteringsmaterial översatt till olika språk som går att beställa:

Sorteringsguide och informationsmaterial

Kommer extrahämtningar utöver schemalagd hämtning att kosta något? Hur mycket i så fall?

För budade hämtningar av förpackningar kommer det att tas ut en avgift. Se avfallstaxan för aktuella avgifter.

Kommer kommunen att erbjuda kärltvätt för förpackningskärlen?

Nej, kärltvätt står fastighetsägare för.

Hur avgörs vilken mängd kärl, storlek på kärl och tömningsfrekvens behövs?

Det kommer att behövas en individuell bedömning utifrån respektive fall då förutsättningarna ser väldigt olika ut för olika fastigheter. Vi utgår från Avfall Sveriges beräkningsmodeller över insamlade mängder per hushåll. Beräkningsmodellerna hittar ni i kommunens Avfallshandbok.

Vem står för eventuella kringkostnader som uppkommer (till exempel nya nycklar)?

Fastighetsägaren ansvarar för avfallsutrymmet och att kommunens entreprenörer kan hämta avfall under kommunalt ansvar. I det ingår att förse entreprenörer med nycklar om utrymmet är låst.

Hur många kärl behöver vi minst ha för att uppnå kraven?

Det behövs minst en behållare för respektive avfallsslag som enligt förordningen ska samlas in fastighetsnära (plast, papper, metall, färgat- och ofärgat glas). Hur många kärl per avfallsslag som behövs beror på antal hushåll med mera. Hör av er till Kretsloppsenheten om ni behöver råd.

Om man har insamling av mat- och restavfall på flera olika platser på sin fastighet, måste man ha förpackningsinsamling på alla platser?

Förutsatt att antalet och storlek på kärlen är tillräckligt för antal boende räcker det med en insamlingsplats för förpackningar per fastighet.

Hur beräknas ersättningen från producenterna till kommunen?

Producenterna är fortsatt huvudansvariga för sina förpackningar men enligt lagstiftningen har kommunerna fått insamlingsansvaret. Kommunerna ersätts därför för tjänsten av producenterna via Naturvårdsverket med hjälp av en beräkningsmodell.

Verksamheter som delar avfallshämtning med hushåll, har även möjlighet att dela insamlingssystem för förpackningar med hushållen.

För att nyttja förpackningshämtning via kommunen krävs en anmälan för samlokaliserad verksamhet.

Blankett för anmälan samlokaliserad verksamhet Länk till annan webbplats.

Senast uppdaterad: 15 augusti 2025