• Startsida
  • / Väsby ger stöd mot digitalt utanförskap

Väsby ger stöd mot digitalt utanförskap

Väsbybor med biståndsbeslut och andra stödinsatser ska få hjälp av kommunen att klara av digitala tjänster i vardagen. Under ett år provar kommunen att ge tips och råd för att minska digitalt utanförskap.

Josef Mohammadi är stödpedagog för digitala tjänster under ett år.

Josef Mohammadi är stödpedagog för digitala tjänster under ett år. Målet är att fler Väsbybor i digitalt utanförskap ska få möjlighet att lättare kunna ta del av samhället.

Upplands Väsby kommun har sedan 2021 en digital hemguide som besöker äldre med tips och hjälp kring digitala utmaningar. Tjänsten som snabbt blev en succé bland äldre utökas nu med en stödpedagog för personer som är under 70 år och som har olika former av stödinsatser från kommunen.

Minska utanförskap

Enskilda som saknar kunskap om digital teknik löper risk att hamna utanför samhället. Det finns ingen enskild aktör som är ansvarig för det digitala utanförskapet, men som kommun har vi allt att vinna på att den enskilde får hjälp med den digitala vardag som vi alla har svårt att helt klara oss utan, säger omsorgsnämndens ordförande Barbro Brolin (S).

Josef Mohammadi är projektanställd under ett år för att arbeta som stödpedagog. Han träffar bland annat långtidsarbetslösa och personer med funktionsnedsättningar. Josef började sin tjänst i augusti och har redan hunnit hjälpa Väsbybor:

Positiva effekter

Man märker att hjälpen betyder mycket för den enskilde. Det kan till exempel handla om ensamstående som inte känt till hur man skriver e-post eller skriver ut handlingar från Arbetsförmedlingens webbplats. Att få hjälp med dessa utmaningar kan ge många positiva effekter för den enskilde och samhället.

Varje vecka är stödpedagogen på plats för drop in-hjälp på kommunens dagcenter på Anton Tamms väg 1, biblioteket i Messingen, kommunens reception i Väsby centrum och Sigma centrum. Se bifogad länk för tider.

Vissa önskar hjälp med tekniska problem på datorn, andra vill veta mer om sociala medier, internetbanken och digital signering. Genom att hjälpa dem kan vi både öka deras säkerhet och möjlighet att klara av att leva i vårt digitala samhälle, säger Karoliina Hukkanen som är chef för socialkontorets enhet för verksamhetsutveckling.

Senast uppdaterad: 18 oktober 2024