Digitala hemguiden allt mer poppis bland äldre
Den digitala hemguiden möter stor uppskattning bland Väsbys äldre. Nu är efterfrågan så pass stor att kommunen anställt ytterligare en hemguide.

Björn Karlsson har varit kommunens digitala hemguide sedan 2021. Intresset från Väsbys äldre är så pass stort att också Cintya Calles Soriano nu anställts som digital hemguide i kommunen.
Kommunens digitala hemguide, Björn Karlsson, har blivit något av en kändis bland Väsbys äldre. På kort tid har han blivit en uppskattad besökare hemma hos äldre som fått hjälp med att installera bank-ID och lösa en rad olika tekniska utmaningar med såväl skrivare som dator.
Den digitala hemguiden är ett exempel på hur man kan minska utanförskapet bland äldre. Det finns många smarta IT-lösningar som kan upplevas som svåra, men med hjälp av digitala hemguiden hjälper vi Väsbys äldre att bli vän med dem. Att till exempel våga ha ett bank-ID installerat på mobilen gör ju vardagen betydligt lättare, säger omsorgsnämndens ordförande Barbro Brolin (S).
Nu har kommunen anställt ytterligare en digital hemguide. Cintya Calles Soriano är utbildad IT-Pedagog och har tidigare arbetat med rehablitering av seniorer med synnedsättning.
För mig är det livsviktigt att äldre lär sig använda digitala verktyg. Jag ser en stor uppgift i att stödja seniorer för att de ska kunna göra vardagliga saker som att ta del av information och upprätthålla ett socialt liv.
Björn Karlsson har arbetat som kommunens digitala hemguide sedan 2021. Bara under förra året gjorde han närmare 280 hembesök hos äldre:
Jag är väldigt glad över att mottagandet av tjänsten har varit så varmt. Nästan varje dag får jag höra att det här är det bästa som kommunen har satsat på. Det gör arbetet väldigt givande och bekräftar att det vi gör är viktigt och ligger rätt i tiden.
Digitala hemguiden legitimerar sig alltid vid hembesöken. De vanligaste frågorna handlar om Bank-ID, hjälp med bortglömda lösenord och koder samt hur man gör bankärenden digitalt. Den äldsta personen som kontaktat digitala hemguiden var hela 98 år fyllda.
Det är aldrig för sent att lära sig, säger Björn Karlsson.
Fakta om digitala hemguiden
Vad kan jag få hjälp med?
Du kan få hjälp med dator, telefon, surfplatta och TV samt digitala tjänster. Kommunens målsättning är att du ska bli mer självständig i den digitala djungeln. Ett besök av hemguiden innebär att du kan få instruktioner, ställa frågor och testa själv. Nästa gång kanske du klarar det på egen hand.
Vad kan jag inte få hjälp med?
Den digitala hemguiden har inte möjlighet att hjälpa till med montering, fast installation, service eller abonnemang.
Hur bokar jag?
För att boka den digitala hemguiden, ring 08-590 970 00 och beskriv ditt önskemål. För att få hjälp behöver du ha fyllt 70 år och vara boende i Upplands Väsby kommun.
Bra att tänka på:
Ibland har digitala hemguiden en stor mängd inkommande ärenden. Räkna därför med att det kan ta ett par dagar innan du får återkoppling.