• Startsida
  • / När det blir för varmt - tips och råd

När det blir för varmt - tips och råd

Nu är värmen här på riktigt! Extrem värme under flera dagar kan vara farligt för alla, men vissa behöver ta hand om sig extra mycket. Det gäller framför allt äldre, kroniskt sjuka, personer med funktionsnedsättning, små barn, gravida och personer som tar viss medicin.

Bild på en blå himmel och strålande sol

Foto: Mostphotos

Vad kan du själv göra?

  • Var uppmärksam på inomhustemperaturen. Risken för hälsoproblem ökar så snart temperaturen stiger inomhus. Riskerna ökar påtagligt när temperaturen utomhus når upp till 26 grader eller mer under tre dagar i följd.
  • Drick mer. Vänta inte på att du är törstig. Ät vätskerik mat som grönsaker och frukt. Undvik stora mängder söta drycker och alkohol. Tänk på att personer i din närhet kan behöva hjälp att dricka.
  • Ordna sval miljö. Använd gardiner, markiser och persienner. Försök vara på den svalaste platsen i bostaden. Vädra nattetid när det är svalt.
  • Ordna svalka. En kall dusch är mest effektiv. En blöt handduk runt nacken är ett alternativ. Använd löst sittande kläder i naturmaterial, de är svalare än åtsittande syntetkläder.
  • Ta det lugnt. Undvik fysisk ansträngning under dygnets varmaste timmar.

Läs mer information på krisinformation.selänk till annan webbplats och Vårdguidenlänk till annan webbplats

Senast uppdaterad: 15 juli 2021