• Startsida
  • / Höga krav på matlådans innehåll i ny upphandling

Höga krav på matlådans innehåll i ny upphandling

Vem fixar måltiden som blir en glädjekälla för Väsbys äldre och bidrar till deras välbefinnande? Nu börjar jakten på köket som vill leverera matlådor till hemtjänstens kunder.

Kökspersonal som förbereder en måltid.

Foto: Mostphotos

Varje månad levereras över 2 000 matlådor till kunder inom hemtjänsten i Väsby. Snart går avtalet med den nuvarande leverantören av matlådor ut. Därför startar nu sökandet efter en leverantör för de kommande åren.

Upphandlingen innehåller kommunens kvalitetsgaranti som antogs av omsorgsnämnden förra året och som ställer ett antal krav på vad matlådorna ska innehålla.

Upphandlingen sker för att våra äldre ska få tillgång till en kvalitetssäkrad måltid. För oss är både priset och kvaliteten viktig och den som vill vinna upphandlingen måste uppfylla de krav som vi specificerat, säger Mona Lindgren som är kommunens avdelningschef för äldre och funktionsnedsatta.

Allmänt gäller att hemtjänstens måltidslåda ska vara en glädjekälla och bidra till välbefinnande och livskvalitet. Det finns också en rad specifika krav i förfrågningsunderlaget, till exempel får endast 30 procent av huvudkomponenterna utgöras av hel- eller halvfabrikat. 70 procent ska vara tillagade av råvaror.

Jag hoppas att vi får en leverantör som inte bara lagar mat storskaligt utan också ser värdet i att laga mat från grunden och där köttbullarna smakar köttbullar. Vällagad mat är en bidragande orsak till människors goda livskvalitet, säger omsorgsnämndens ordförande Margareta Hamark (L).

Intresseorganisationerna PRO, SPF och finska PRO har deltagit med synpunkter till förfrågningsunderlaget för upphandlingen. Den nya leverantören kommer att skriva ett avtal som gäller 1 februari 2021 - 31 januari 2023 med möjlighet till förlängning i ytterligare två år.


FAKTA: Kvalitetsgarantin för matlådor
Omsorgsnämnden antog förra året en kvalitetsgaranti som beskriver vad personer med biståndsbeslut kan förvänta sig av den måltidslåda de beställer via hemtjänsten. Garantin säger att det är kunden som väljer veckans maträtter från en veckomeny.

Måltidslådan levereras hem av den hemtjänstutförare personen valt och på den tid som man kommit överens om. Kosten ska vara näringsriktig och det finns möjlighet att beställa specialkost.

Kvalitetsgarantin innehåller flera specifika löften, till exempel att man ska kunna välja mellan 21 olika rätter, varav sju vegetariska, varje vecka. Kunden har även möjlighet att välja tillbehör i form av pasta, potatis, ris eller potatismos till varje måltid.

Senast uppdaterad: 10 september 2020