Upplands Väsby startsida
 
 
 
 
 
 
 

Matavfall

I Upplands Väsby vill vi gynna dig som tar lite extra ansvar för miljön, och därför är matavfallsinsamlingen rabatterad. Det fungerar lite olika beroende på om du bor i villa, radhus eller flerfamiljshus, men gemensamt är att alla typer av boende får rabatt när de inför separat matavfallsinsamling.

matavfall

Så här ansluter du dig:

Villor och radhus som har egen soptunna

Om du bor i ett hus och har egen soptunna är det bara att beställa ett kärl via Väsby Direkt. Det kostar 5 kronor per hushåll och år om du har hämtning av både ditt hushållsavfall och matavfall varannan vecka. Vill du ha tömning varje vecka är det lite dyrare – men du får fortfarande rabatt. För att anmäla dig klicka härlänk till annan webbplats eller kontakta Väsby Direktlänk till annan webbplats.  

Läs mer om avgifter och abonnemang här.länk till annan webbplats

Villor och radhus som har gemensamma soptunnor eller soprum

Villor och radhus som ingår i en samfällighet kan ha gemensamma soptunnor eller soprum. Det innebär att samfälligheten har ett gemensamt abonnemang för sophämtningen. Det gör att det är samfälligheten som beslutar om det ska införas matavfallsinsamling. Om din samfällighet har beslutat om att ni ska ha matavfallsinsamling klickar du härlänk till annan webbplats eller kontaktar Väsby Direktlänk till annan webbplats.

Bostadsrättsföreningar

Bostadsrättsföreningar som inför matavfallsinsamling får rabatt på grundavgiften. I år ligger rabatten på 500 kr/lägenhet/år. När ni ska införa matavfallsinsamling fyller ni i en intresseanmälanlänk till annan webbplats eller kontaktar Väsby Direktlänk till annan webbplats så hjälper de er med allt det praktiska. Det första som händer är att en driftledare från SUEZ (de som hämtar soporna) gör ett platsbesök för att se vilka förutsättningar som finns. Det ska inte vara krångligt för er att sortera eller för chaufförerna att hämta soporna. När SUEZ har sagt sitt, så levereras de kärl som ska stå i soprummet samt start-kitt till alla hushåll. Både kärlen och start-kitten är gratis. Det kostar alltså inte något för föreningen – det blir bara billigare.

I start-kittet ingår en speciell hållare för matavfallspåsarna. Det är viktigt att hållaren används, den gör så att luft kan cirkulera runt påsen, så att den inte blir blöt och går sönder.

Vill ni i föreningen göra egen research innan ni anmäler er finns det en Handbok för avfallsutrymmenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster att ladda ner. Den är från 2012, men den gäller fortfarande. Där står allt du kan behöva veta om avfallsutrymmen och avfallshantering. Skulle det behövas, som vid införandet av markbehållare, flytt av hämtplats etc. kommer kommunen bidra med en kostnadsfri konsult från SWECO samt en personlig kontaktperson på kommunens Kretsloppsenhet för att underlätta processen.

Hyresrätter

Fastighetsägare som inför matavfallsinsamling får rabatt på grundavgiften. I år ligger rabatten på 500 kr/lägenhet/år. När fastighetsägaren har kontaktat kommunen och anmält sitt intresse, kommer vi tillsammans med dem att ordna med allt det praktiska. Kommunen står för kostnaderna för kärlen som ska stå i soprummen samt start-kitten till alla hushåll i det anslutna området. Det kostar alltså inte något för varken fastighetsägaren eller hyresgästerna.

I start-kittet ingår

  • en påshållare
  • våtstarka matavfallspåsar samt
  • information om hur man ska göra och vad man ska undvika.

Det är viktigt att hållaren används, den gör så att luft kan cirkulera runt påsen, så att den inte blir blöt och går sönder.

Vill hyresvärden göra egen research innan ni anmäler er finns det en Handbok för avfallsutrymmenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster att ladda ner. Där står allt man  kan behöva veta om avfallsutrymmen och avfallshantering. Skulle det behövas, som vid införandet av markbehållare, flytt av hämtplats etc. bidrar kommunen med en kostnadsfri konsult från SWECO samt en personlig kontaktperson på kommunens Kretsloppsenhet för att underlätta processen.

Är du hyresvärd/fastighetsägare och vill införa matavfallsinsamling fyll i en intresseanmälan härlänk till annan webbplats eller kontakta Väsby Direktlänk till annan webbplats.

Vad är matavfall?


Egentligen är det lättare att svara på vad som INTE är matavfall: Kan du inte äta det, ska det inte ligga i matavfallsinsamlingen!

Det innebär att ingen plast (inte ens den där lilla snutten längst ut på gurkan!) ingen metall, inga förpackningar, inget glas, inga tidningar etc. får läggas i den bruna påsen. Dessa ska sorteras i sina respektive fraktioner, inte i matavfallet!

Det finns ju dock saker som inte går att äta (eller i alla fall inte smakar så bra) till exempel bananskal, avokado-kärnor, kaffesump och räkskal som också räknas som matavfall, och som naturligtvis ska sorteras som det.

Det finns ett undantag från ätbart-regeln och det är ofärgat hushållspapper. Det kan läggas i matavfallet efter att du exempelvis har torkat upp fett ur stekpannan med det, eller för att avfallet ska bli mindre blött och påsarna inte ska gå sönder. Som i det mesta annat här i livet, så är den bästa lösningen att använda sitt sunda förnuft. Ställ dig frågan: ”Kan jag äta det?” Är svaret på frågan ja, så kan du lägga det i matavfallsinsamlingen. Känner man att man inte riktigt kan ta ett beslut finns sorteringsguiden Sörenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster som kan svara på frågor om vad som ska sorteras hur.


Sidansvarig: Helena Kjellsson
Senast uppdaterad 20 september 2017

Upplands Väsby kommun • 194 80 Upplands Väsby • Besök: Dragonvägen 86 • Telefon: 08-590 970 00  •  E-post: vasbydirekt@upplandsvasby.se Facebook: facebook.com/upplandsvasbylänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster